CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
(KEMAHIRAN DENGAR TUTUR)
Mata
Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia Tahun 5 Pintar
|
Tema/Tajuk
|
Keusahawanan
Hari Kantin – Mari
memasak
|
Masa
|
8.20 – 9.20 pagi
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.1
|
Objektif
Pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat;
1- mendengar dan memberi respons secara lisan
terhadap arahan yang diberi.
2- membuat gerak laku terhadap arahan yang didengar
dengan betul.
|
Aktiviti
|
1. Murid mendengar cara-cara membuat
sandwic melalui
komputer (audio).
2. Murid menyebut bahan-bahan yang
diperlukan untuk
membuat sandwic.
3.Murid menyebut langkah- langkah dalam
menyediakan sandwic.
4. Murid membuat aktiviti tunjuk cara untuk menghasilkan
sandwic.
5. Murid menulis cara-cara menyediakan
sandwic mengikut
urutan yang betul.
|
EMK
|
Keusahawanan – berani mencuba
Kreativiti dan Inovasi
TMK – komputer riba , pembesar suara
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Komputer riba, pembesar suara, dan bahan-bahan membuat
sandwic.
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
(TP)
|
1-
Murid memberikan respons
secara lisan terhadap arahan yang diberi .
2-
Murid membuat gerak laku
terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.
|
Refleksi
|
Bilangan murid :
Tindakan susulan :
|
KEMAHIRAN MEMBACA
Mata
pelajaran
|
Bahasa Malaysia – 5 Arif (10.40-11.40 pagi)
|
Tema
Tajuk
|
Alam Sekitar
Pencemaran Udara
|
Standard
Pembelajaran
|
2.2.1
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1. Membaca
ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada teks bacaan dengan
sebutan yang betul.
2. Menyatakan
perkataan berimbuhan apitan yang terdapat di dalam ayat yang dibaca daripada
petikan.
|
Aktiviti
|
2. Murid
membaca ayat yang mengandung imbuhan
apitan pada slaid yang dipaparkan..
3. Murid
membaca petikan secara mekanis.
4. Murid
membaca ayat dan menggarisi ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan dalam teks dengan sebutan yang
betul.
5. Murid
memilih dan menulis lima ayat yang
mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada petikan.
|
EMK
|
Keusahawanan
– berani mencuba
Kreativiti
dan Inovasi
TMK
– komputer riba , pembesar suara
|
BBM
|
Slaid, LembaranKerja
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
(TP)
|
1- Murid
membaca ayat yang mengandungi perkataan ber imbuhan apitan.
2- Murid
menyatakan perkataan berimbuhan
apitan yang
terdapat dalam ayat.
|
Refleksi
|
Bilangan murid :
Tindakan susulan :
|
KEMAHIRAN MENULIS
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia – 5
Cerdik (11.40 – 12.40)
|
|
TEMA
|
KEBUDAYAAN KITA –
Makanan Masyarakat Melayu
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
3.3.3
|
|
OBJEKTIF
|
Pada
akhir pembelajaran , murid dapat:
i.
Membina dan menulis jawapan
pemahaman berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.
|
|
AKTIVITI
|
1.
Murid mencatat maklumat
berdasarkan tayangan video.
2.
Murid membaca petikan
teks secara mentalis dan mengisi maklumat dalam carta alir.
3.
Murid membina jawapan
pemahaman menggunakan ayat yang gramatis.
4.
Murid menulis jawapan
pemahaman menggunakan ayat yang gramatis.
|
|
EMK
|
Keusahawanan
TMK : Tayangan video
Kreativiti dan inovasi
|
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
Ketupat,
daun kelapa muda, lembaran kerja
|
|
PENILAIAN PENGAJARAN
(TP)
|
Murid
membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan bertumpu dan bercapah.
|
|
REFLEKSI
|
Bilangan
murid :
Tindakan
susulan :
|
No comments:
Post a Comment