Thursday, January 28, 2010

Kisah Benar 2. Bapa murid serang guru!


Kisah benar ni memang benar-benar berlaku di sekolah saya 3 hari yang lalu. Kisah seorang guru diserang oleh seorang bapa yang lagaknya mengalahkan gengster !
Kejadian yang tidak terduga ini berlaku di depan mata saya sendiri. Lokasi kejadian adalah di Bilik Guru! Waktu tu jam 1:4p tengah hari. Waktu tamat sesi persekolahan hari tu. Sewaktu saya melangkah masuk ke Bilik Guru setelah mengajar 5 waktu straight. Tiba-tiba saja seorang waris , iaitu bapa kepada seorang murid Tahun Enam meluru masuk ke Bilik Guru dan memekik-mekik memanggil nama salah seorang guru yang memang ada di dalam bilik guru pada waktu tu. Kami yang kebanyakkanya guru perempuan terpinga-pinga. Dalam nada suara yang tinggi walau pun saya tak faham mula nya apa yang dijeritkan, maklum la dia menjerit dalam bahasa Tamil, tapi saya dimaklumkan dia mencarut-carut tanpa segan di hadapan anaknya, di hadapan guru-guru lain dan juga di hadapan waris-waris lain yang kebetulan pada waktu itu ada berdekatan bilik guru.


Dalam keadaan tergamam tu, cikgu lelaki itu meminta waris tersebut pergi ke opis untuk berjumpa dengan Guru Besar terlebih dahulu. Tapi belum sempat habis dia bercakap, satu penumbuk hinggap ke mukanya! Melihatkan keadaan sudah tidak terkawal, beberapa orang guru perempuan yang ada di dalam bilik guru meluru ke arah cikgu lelaki yang diserang itu. Tanpa rasa takut, kami cuba menghadang bapa murid yang sudah naik hantu itu dari terus menumbuk guru tersebut. Kesian, ada seorang guru perempuan yang cuba meredakan keadaan turut terkena pukulan waris murid tersebut. Kurang ajar betul. Nasib baik le tk kena muka saya! Kalau tidak, berpinor la dibuatnya!

Dalam keadaan marah macam dirasuk hantu tu, bapa murid tu sempat mengugut macam samseng jalanan. Sampai sanggup mengugut untuk bunuh cikgu tersebut! Kurang ajar sungguh! Suka-suka dia saja masuk menceroboh ke bilik guru dan menyerang guru. Memang sebelum ni pun, lelaki itu selalu saja buat masalah. Dari anak nya darjah 1 hinggalah darjah 6, tak habis-habis buat masalah dengan sekolah dan guru. Dari beberapa orang waris, saya diberitahu bahawa lelaki itu memang kaki samseng, bapak nya dulu pun samseng. Kiranya keturunan samseng kampung dusun la tu! itu yang berani sangat masuk sekolah buat kerja bodoh.

Kejadian menyerang guru ini berlaku kerana dia tidak berpuas hati dengan guru lelaki tersebut yang sehari sebelum nya telah menyoal anaknya kerana salah laku disiplin. Budak tu sebelum ni dah banyak rekod kesalahan. Waktu masuk tahun satu dulu pun, dia dah berani buli murid tahun 3! Tak boleh sentuh langsung anak dia tu. Sehari sebelum tu, satu kelas kecoh mengadu kepada guru lelaki tersebut tentang perangai buruk anak samseng tadi. Bayangkanlah baru darjah 6 dah pandai cakap pasal keinginan seks! Jadi bila hal ini diberitahu kepada guru berkenanan, murid tersebut dan saksi-saksi telah dipanggil. Mulanya dia tak mahu mengaku, tapi bila diasak-asak dan saksi-saksi pun tertegas mengatakan ya, akhirnya murid tersebut mengaku. Yang mengejutkan jugak , dia dengan selambar nya mengaku turut melihat video lucah di rumahnya! Bapak dia punya la tu!

Jadi, bapaknya diminta datang ke sekolah untuk diberitahu ttg salah laku anaknya. Tapi bila datang ke sekolah, belum sempat bincang apa-apa, beberapa pukulan penumbuk hinggap kat muka guru . Ada ke patut! Badigol betul! Dakwa bapa murid ini, anaknya tak pernah buat perkara tak elok! Cikgu saja suka buat-buat cerita nak sabotaj anak dia! Adoooiiii gila betul la dia. Anak dia sendiri dah mengaku depan guru, dia pulak kata cikgu pulak saja buat cerita. Apa punya orang lah dia!

Sebelum kejadian ini pun, ada seorang waris ( ibu pelajar ) yang datang ke sekolah siap bawa 2 orang inspektor ke sekolah! Fuhhhhh, hebatnya dia! Siap bawak masuk polis tanpa merujuk kepada pihak pentadbir sekolah, terus dibawanya kedua-dua orang polis tu ke bilik darjah untuk menyoal siasat seorang guru perempuan yang dituduhnya menampar anak lelakinya. Kiranya macam nak tunjuk kuasa lah. Guru perempuan yang terpinga-pinga ini kemudianya dengan rela hati disiasat walaupun nyata cara dan prosedur yang dilakukan oleh kedua-dua penyiasat yang dibawa oleh emak murid terbabit adalah salah sama sekali. Cikgu perempuan itu meminta penyiasat itu bertanya sendiri kepada semua murid di dalam kelas itu ada atau tidak dia memukul murid terbabit. Sebab si ibu, anak nya mengatakan cikgu terbabit telah menamparnya di hadapan kelas . Bila penyiasat tersebut menyoal murid-murid di dalam kelas tersebut, seorang pun tidak menyatakan ya tetapi semuanya mengatakan mereka tidak nampak pun cikgu itu memukul murid terbabit. Hah?? Macam mana cerita?

Si ibu masih tidak berpuas hati, siap ugut nak siarkan dalam surat khabar pulak! Maklumlah, dengar kata sedara dia bekerja sebagai wartawan akhbar! Hebat la tu!

Dua kejadian ini menunjukkan keadaan di sekolah sekarang jauh berbeza dengan keadaan sekolah sedikit masa dahulu. Cikgu-cikgu yang mengajar anak-anak mereka, tidak lagi selamat, walaupun berada di dalam kelas. Ibu bapa dah terlebih pandai. Sehinggakan akal yang ada tidak lagi digunakan untuk membuat pertimbangan yang wajar. Mereka lebih senang menggunakan kepala lutut daripada menggunakan kepala yang ada otak! Sikap angkuh dan merasakan mereka lebih daripada orang lain menyebabkan sesetengah ibu bapa langsung tidak menghormati orang yang memberi ilmu dan memanusiakan anak mereka di sekolah. Nasib guru sekarang jauh bezanya daripada guru pada sedikit masa dahulu. Bila ibu bapa sudah berani mengherdik guru di hadapan anak-anak, bayangkan lah apa pandangan anak-anak mereka terhadap guru mereka. Sikap hormat mereka akan hilang begitu saja. Entah lah................apa nak jadi.........








3 comments:

Anonymous said...

bapa siapa cikgu???? siapa cikgu itu??????

KuNora said...

Kalau habaq pun, kenal ke?

NoorS Alias said...

Salam cikgu,,,saya bars follow blog ni,..menarik jga kisah pengalaman guru2 di sblh ya..