Thursday, February 4, 2010

Kisah Benar 3 - Mulut Bacul Seorang Lelaki

Orang lelaki jangan lah melenting pulak bila baca tang tajuk dlm entri kali ini ya.
Sebenarnya, kali ini saya ingin bercerita mengenai busuk dan baculnya mulut seorang waris murid yang buat hal di sekolah kami baru-baru ini. Alah, si bapa yang datang serbu bilik guru dan menumbuk guru tu lah.

Kali ini, dia dah bawak anak dia keluar dari sekolah. Alhamdulillah! Rasa macam nak buat kenduri jer la! Tapi yang tak berapa seronoknya, si bapa ni mula reka dan jaja cerita busuk kepada guru-guru di sekolah baru anak dia. Sampai ke kedai makan dan kedai2 runcit pun si bapak ni dengan penuh kebaculannya menjaja cerita yang direkanya itu.

Menurut nya, dia menukar anak nya ke sekolah lain kerana guru-guru di sekolah saya ni tak tau mengajar! hu hu hu! Maka guru-guru di sekolah baru tu mendengar lah dengan penuh kusyuk cerita busuk nya itu. Nak jadi cerita, salah seorang guru di sekolah terbabit telah menghubungi salah seorang kenalannya di sekolah saya. Maka cikgu berkenaan pun bercerita lah tentang apa yang disampaikan oleh si bapa tadi.

Busuk betul la mulut dan hati si bapa tadi. Buruk anak dia yang diwarisi dari buruk perangai bapaknya tu disorot rapi. Untuk melindungi dari orang tahu hal sebenar, maka dia dengan muka tak malunya mengada-adakan cerita yang bukan2 dengan memburukkan guru-guru di sekolah lama anak dia. Tapi selama mana lah dia mampu menyorokkan busuk perangainya itu? Dia dengan bangga nya memberitahu masyarakat luar bahawa dia pernah menampar guru-guru di sekolah lama anaknya! Nak bagi tau dia ni saper? Samseng? Ingat orang hormat ke? Silap-silap kena ludah dengan orang ada lah nanti.

Itu lah salah satu perangai buruk manusia yang suka melonggokkan kesalahan kepada orang lain apabila berlaku satu-satu perkara yang tak baik kepada diri sendiri. Manusia sespesis ini memang merupakan parasit, virus pun ya, yang bukan saja boleh merosakkan suku sakatnya, malahan boleh mengganggu ketenteraman orang lain. Jadi kepada para waris kepada pelajar-pelajar sekolah, ingatlah sikap hormat kepada orang yang mendidik dan memberi ilmu kepada anak-anak anda perlu ada. Sebesar mana pun pangkat darjat kita, kita harus berterima kasih kepada para pendidik yang bukan sahaja mengajar anak-anak kita baca menulis dan mengira, tetapi juga mendidik mereka dengan nilai-nilai baik demi melahirkan manusia yang berilmu dan berakhlak. Kami para pendidik bukan mahu disanjung-sanjung, cukuplah dengan memberi sedikit rasa hormat terhadap tanggungjawab dan kerja buat kami di sekolah.

No comments: