Sunday, October 25, 2009

Bulan Bahasa Kebangsaan


Pagi tadi sekolah ada membuat perhimpunan khas bersempena dengan sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan. Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) bertujuan untuk memantapkan, memperkukuh dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia dengan menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan.

Cikgu Nora sedang beri ceramah ringkas mengenai kepentingan belajar Bahasa Malaysia.

Memang patut sekali semua yang mengaku warga Malaysia harus tahu berbahasa Malaysia. Tapi bukan tak ada yang jenis mengaku rakyat negara ini tapi sepatah haram tak reti nak berbahasa Melayu. Orang macam ni layak ke mengaku rakyat Malaysia? Ada pulak yang tahu berbahasa Melayu tapi lebih gemar berbahasa asing bila bercakap. Kadang-kadang orang Melayu sesama orang Melayu pun bila bercakap, guna bahasa asing. Pelik tapi benar. Agaknya dengan cara itu mereka mampu mempamerkan status mereka. Macam tu ke?
Berbalik kepada perhimpunan khas yang dijalankan di sekolah pagi tadi, saya selaku Ketua Panitia telah diamanahkan untuk berucap. Masa berucap tu kena hati2 sebab bimbang terbabas takut-takut nantinya menyentuh sensitiviti kaum . Maklumlah sekolah yang semua muridnya India dan berbahasa Tamil, begitu juga dengan guru-gurunya. Saya seorang saja Melayu. Apa pun, saya bangga kerana dapat mencurah bakti terhadap bahasa bangsa saya. 5 tahun berada di sekolah ini, saya rasa begitu seronok. Saya bangga kerana dapat menyebarkan pengaruh bahasa Melayu di kalangan kaum India di sekolah saya. Setidak-tidaknya saya juga mampu menunaikan tanggungjawab sosial saya kepada negara, walaupun ia sekelumit sahaja.
Poster bergerak, he he kena denda pegang poster kat atas pentas.
Ni pulak Guru Besar yang bercakap tentang Bahasa Kebangsaan tapi berucap dalam bahasa Tamil! Hu hu hu!

No comments: