Friday, October 16, 2009

Mesyuarat itu, mesyuarat ini



Sejak habis KDP di Kampus DarulAman, sempat seminggu je panaskan kerusi kat Bilik Guru. Minggu sudah, dapat surat daripada PPK Kementerian Pelajaran Malaysia untuk hadir ke satu mesyuarat di Hotel Regency Alor Setar. Ia dianjurkan oleh Unit Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu, Bidang Bahasa, Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementeriaan Pelajaran Malaysia. Mesyuarat berlangsung dari 13 Oktober hingga 16 Oktober. Seronok juga bila dapat bersama-sama membuat percambahan minda dan bersama-sama menyediakan modul untuk kegunaan murid-murid.



Sesuatu mesyuarat itu diadakan untuk bersama-sama berbincang , melontar idea serta mencari jalan untuk mengatasi sesuatu atau pun membuat penambahbaikan. Bila menghadiri mesyuarat sebegini, minda akan lebih terbuka dan idea akan makin bertambah.

Sebut fasal mesyuarat ni, kadang-kadang rasa dua macam juga. Misalnya kat sekolah. Kalau tiap2 minggu ada mesyuarat, rasa cuak juga dibuatnya. Alih-alih benda yang sama diperkata. Yang paling mencuakkan adalah bila setiap kali bermesyuarat ada saja agenda untuk guru besar menghentam guru-guru.
Komplen itu komplen ini, marah itu, marah ini. Kalau sekali dua dengar tu boleh tahan lagi lah, tapi kalau setiap kali bermesyuarat, ada slot untuk menghentam atau berleter macam mak nenek ni, rimas rasanya. Walau pun leteran tu tidak ditujukan kepada kita, tapi bila guru besar berleter secara umum, sakit juga telinga mendengarnya. Lagi pun apa rasionalnya kerap sangat dibuat mesyuarat di sekolah? Lain ler kalau ada perkara-perkara mustahak yang perlu diperbincang untuk mendapatkan persetujuan atau keputusan. Kalau setiap minggu buat mesyuarat sekadar untuk bercakap benda yang remeh-temeh sampai 3 jam, buang masa saja!

Berbalik kepada mesyuarat yang saya hadiri selama 4 hari 3 malam ini, ia memang merupakan satu pengkongsian ilmu yang sangat baik.

No comments: