Thursday, October 29, 2009

Bahasa Malaysia ke Bahasa Melayu?


Ada ke Bahasa Malaysia?
Kenapa tidak Bahasa Melayu?

Saya mengajar di sebuah sekolah jenis kebangsaan Tamil. Pernah sekali sewaktu mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia, ada seorang murid bertanya. Cikgu, bahasa Malaysia ke Bahasa Melayu? Orang Melayu cakap bahasa Malaysia ke bahasa Melayu cikgu? Terkedu dibuatnya saya!

Sebelum ni dikeluarkan pekeliling tentang penggunaan Bahasa Malaysia ni pun, saya memang kurang bersetuju. Pernah semasa saya diselia oleh pengawai unit Bahasa Jabatan Pelajaran Negeri, saya dikomen kerana menulis Bahasa Melayu, bukan bahasa Malaysia di dalam buku ringkasan mengajar saya. Kata pegawai tersebut, cikgu kena guna Bahasa Malaysia, kena ikut pekeliling. Lepas habis dia ceramah, saya tanya dia satu soalan je. Encik, ada ke bahasa Malaysia? Dah tu Bahasa Melayu nak letak kat mana?

Memang saya faham niat murni di sebalik arahan penggunaan Bahasa Malaysia tu. Akan tetapi, saya rasa seperti terkilan kerana bahasa Ibunda saya telah ditopengkan wajahnya. Kalau orang India ada bahasa Tamilnya, Orang Cina ada bahasa Cina nya, tapi orang Melayu .....ada bahasa Malaysia nya! Dah hilang dah perkataan Melayu di belakangnya...syahdu sungguh!

Sebut fasal bahasa Melayu ini, pada saya pihak-pihak yang bertanggungjawab banyak memainkan peranan dalam mencacarmarbakan bahasa Melayu itu sendiri. Tengok lah sendiri, berapa banyak perkataan-perkataan yang dipinjam daripada bahasa-bahasa lain, misalnya perkataan pinjaman yang dipinjam daripada perkataan Inggeris ( pinjam dan tak pernah dipulangkan pun !) Kenapa Dewan Bahasa dan Pustaka sendiri yang mengiktiraf perkataan-perkataan pinjaman ini? Adakah alasannya sekadar untuk memperkayakan bahasa Melayu? Kalau itu alasannya, aduhhhh malu sungguh! Dah la pinjam tak reti-reti nak pulangkan, akhirnya dijadikan hak sendiri pulak. Tak ada kah perkataan-perkataan Melayu yang boleh digunapakai untuk menjelaskan makna atau maksud tertentu sehingga kita sanggup pinjam bahasa asing dan dijadikan hak sendiri? Tu bukan pinjam dah, tapi macam curi namanya.

Di rumah, saya selalu juga berbahas dengan orang kat umah. Kata dia, bahasa Melayu ni tak ke mana. Tak payah lah nak berangan dengan mengatakan bahasa Melayu mampu menjadi bahasa yang terkenal di dunia. Jauh panggang dari api. Apa tak nya, kalau masih duk meminjam-minjam bahasa asing macam mana kita nak perkembangkan penggunakan bahasa Melayu? Makin rosak ada lah! Betul juga tu.

1 comment:

Flora said...

Psttttt kak ada orang nak belajar bahasa Tamil ngan kak nora. Dia kata kak Nora dah terror speaking tamil! heheheh~~~