Tuesday, November 10, 2009

Bila kita sakit...

Semalam saya dan suami sempat menziarahi seorang rakan sekerja, Guru Penolong Kanan sekolah saya di Hospital Besar Sulaltanah Bahiyah Alor Setar. Bila sampai di wad, saya lihat dia terlantar lemah. Paling mengharukan bila melihat kaki kanannya telah dipotong. Dah jadi kudung.

Kakinya terpaksa dipotong kerana kesan penyakit kencing manis yang dihidapinya. Dia memang pengidap penyakit kencing manis yang serius. Kesian sungguh bila tengok dia dalam keadaan macam tu. Maklumlah sebelum ni, dia seorang guru yang aktif dalam hal-hal sukan, jadi bila dah jadi macam tu, dah susah dah untuk dia buat perkara-perkara yang sebelum ni dia buat.

Bila berbual-bual dengan beliau, kami sempat nasihati dia supaya jaga makan, kena berpantang sikit bila makan. Saya nasihatkan dia makan ikan haruan, buat sup ke, panggang ke. Sebab ikan haruan ni memang baik untuk menyembuhkan luka-luka. Apa yang termampu kami buat adalah terus memberikannya semangat dan nasihat serta berdoa agar dia kuat semangat dan cepat sembuh. Setahu saya, dia ni susah sikit nak berpantang. Ini diakui sendiri oleh yang empunya badan. Dalam duk sakit masa dalam wad tu pun, dia sempat mintak minum nescafe dan tea yang bergula!

No comments: