Saturday, November 28, 2009

Selamat Hari Lahir Kakak!

Genap 15 tahun umur Ariffah pada 25 November 2009 yang lalu. Saya dan suami kali ni meraikan ulangtahun kelahiran Ariffah yang kami panggil Kakak di sebuah restoran Secret Recipe di Bandar Alor Setar. Dah besar pun anak mama. Saya dan suami suka bercerita kepada anak-anak tentang apa yg mereka selalu buat semasa mereka kecil. Selalu bercerita tentang susah senang menjaga mereka sewaktu bayi dan sebagainya.Kakak adalah anak sulung saya. Sewaktu melahirkan Kakak, saya dan suami baru saja memasuki alam pekerjaan. Masa tu kami tinggal di perantauan.Jadi sejak dari lahir lagi, saya dan suami bersama-sama menjaganya. Saja tidak mahu menyusahkan keluarga, kami berdua sepakat untuk menjaganya sendiri. Biarlah susah senang kami berdua tanggungi bersama. Maklumlah masa tu belum ada pengalaman menjaga bayi. Kekok juga dibuatnya. Pada waktu tu, saya benar-benar terharu dengan kesanggupan dan ketabahan suami semasa menjaga kakak yang baru lahir tu. Dia lah yang memandikan kakak,nampak macam tak kekok langsung walaupun itulah pengalamannya yang pertama. Saya pulak masa tu, belum berani nak mandikan kakak yang belum tanggal lagi tali pusatnya. Gerun saya! Alhamdulillah, dengan izinNya juga, dipermudahkan saya dan suami menjaga kakak. Dia tak banyak meragam. Tak susah menjaganya. Bila kakak berusia 2 tahun, kami balik ke kampung kerana berpindah kerja di sana. Seronok bila melihatkan kakak membesar. Semasa kecil, kakak suka berposing. Pantang disuruh bergaya depan kamera, mula lah dia bergaya macam-macam. Sekarang kakak sudah berusia 15 tahun. Begitu cepat masa berlalu, tapi saya rasakan seolah-olah kakak masih kanak-kanak walaupun sebenarnya dia telah meningkat remaja. Kepada kakak, mama dan papa sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kakak. Kasih sayang mama dan papa akan sentiasa mengiringi perjalanan hidup kakak. Semoga kakak akan menjadi seorang insan yang berjaya di dunia dan di akhirat juga.

No comments: