Monday, November 30, 2009

MANGSA LANGGAR LARI

Oren sebelum 'dikebumikan'.

Wajah comel Oren.

Oren terlentang kekenyangan.

Sewaktu sampai di muka pintu pagar rumah, mata saya terpandang satu objek di atas jalan. Nampak macam kucing. Naluri mengatakan itu macam si Oren. Saya dan anak-anak bergegas mendapatkan objek di atas jalan raya itu. Sah, kucing yang terkulai di atas jalan raya itu adalah Oren. Rantai di leher Oren mengesahkan itu adalah kucing kami.

Menjerit anak-anak saya apabila melihat keadaan Oren. Oren dah mati! Menitis air mata bila melihat keadaan badan Oren yang cedera teruk. Rasa-rasanya Oren mati dilanggar kereta. Kepalanya cedera parah, sampai tak sanggup saya melihatnya. Oren telah kami kebumikan bersebelahan kubur ABU.

Kesian dan hiba hati saya melihat anak-anak menangis teresak-esak kerana menangisi kematian Oren. Oren ni kucing yang manja. Anak-anak saya pun memang selalu manjakan Oren. Teringat semasa kami mula-mula menemui Oren yang kesejukan berdekatan dengan sebuah pasaraya di Bandar Alor Setar. Masa tu bulan Mei 2008. Kecil lagi Oren waktu tu. Seronok bila tengok anak-anak melayan si Oren ni.



Paling seronok bila tgk time dia makan dan kemudian terlentang kekenyangan. Si Oren ni suka duduk diriba. Selalunya, ketika saya duduk menonton televisyen atau ketika sedang menggunakan komputer, Oren akan naik dan duduk di atas riba saya. Bila turunkan, Oren akan naik semula dan duduk sampai tertido. Kini, dah tak boleh nak tengok Oren lagi. Dah tak boleh nak gelak bila tengok gelagat Oren tidur kekenyangan....Oren kini tinggal dalam kenangan.

No comments: