Monday, January 11, 2010

Orang yang pandai, belum tentu bijaksana.

Anak-anak didik Tahun 3 yang baru nak menuntut ilmu dengan Cikgu Ku.

Pejam celik pejam celik sudah hampir 2 minggu sesi persekolahan di tahun baru. Baru hari ni dapat sisipkan sedikit cerita.

Hari pertama , biasalah ramai betul ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah dengan keadaan masing-masing. Laluan ke sekolah saya yang terletak di Kompleks Pendidikan ini menjadi sesak teruk. Maklumlah kat situ tertumpu 6 buah sekolah, 3 buah sekolah rendah dan 3 lagi sekolah menengah. Semuanya sebelah menyebelah. Ditambahkan lagi, di situ jugalah terletaknya Pusat Sumber Pelajaran Negeri dan juga Jabatan Pendidikan Negeri Kedah. Laluan pula adalah laluan satu hala. Memang sesak sungguh.

Tak pernah kah terfikir oleh mereka yang membina kompleks pendidikan di situ tentang masalah kesesakkan yang berlaku sekarang? Tak terfikirkah mereka untuk mencari jalan untuk mengatasi kesesakkan yang menyesakkan dada ni? Tambah bangunan tu, buat bangunan ni tapi jalinan jalanraya masih macam tu. Dah tk mampu nak menampung pengguna yang hari-hari melalui jalan tu. Ini membuktikan tiadanya perancangan yang rapi dan strategik dalam pembinaan pasarana di kompleks pendidikan ini. Jadi, dipendekkan cerita, ternyatalah kadang-kadang orang yang pandai ni tidak semestinya bijaksana!

No comments: