Friday, January 22, 2010

Kisah Benar

Bila murid mengantuk di dalam kelas, jangan terus sergah atau marah mereka. Tanya dulu kenapa mereka mengantuk waktu belajar. Apa yang mereka buat di rumah mereka semalam. Apa yang mereka makan?

Kenapa saya utarakan perkara ini?

Semalam, bila saya mendengar luahan seorang murid, hati saya benar-benar tersentuh. Bila ditanya mengapa selalu mengantuk waktu belajar di dalam kelas? Jawab murid ini, saya tidur lewat cikgu? Apabila di tanya mengapa tidur lambat? Dia terdiam. Kemudian dia bercerita. Saya ikut mak bekerja. Mak , tukang cuci pinggan di sebuah restoran Cina . Saya pergi bantu mak di situ dari pukul 7 malam dan habis pada pukul 2.30 pagi. Pukul 3 pagi baru saya dapat tidur. Pukul 6 pagi saya bangun dan datang ke sekolah. Mak bawa saya sebab di rumah tak ada siapa. Saya sorang saja.

Kesian,

Terfikir , sampai bila harus murid ini lalui situasi sebegini. Kerja sehingga pukul 2.30 pagi , tidur pukul 3 pagi dan bangun untuk ke sekolah jam 6 pagi. 3 jam saja waktu tidurnya. Bagaimana mungkin dia dapat belajar dengan sempurna andai terusan mengikut ibu bekerja sehingga awal pagi? Bagaimana penyelesaiannya? Mungkin si ibu tiada pilihan lain , selain membawanya ke tempat kerja kerana bimbang untuk ditinggalkan keseorangan di rumah. Jika ini berterusan, bukan sahaja pelajaran anak itu akan terabai, kesihatannya juga akan terjejas. Sebelum ini pun, tahun lepas, murid ini dikhabarkan kerap tidak datang ke sekolah atas pelbagai sebab, antaranya faktor kesihatan.

Harapan saya, agar akan ada pihak yang akan membantu meringankan beban keluarga ini.

No comments: