Wednesday, June 11, 2008

SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN




Hari ini genap 15 tahun usia perkahwinan saya bersama suami tercinta. Pejam celik dah 15 tahun rupanya. Hari ini, anak-anak masing-masing menghulur hadiah dan kad ciptaan sendiri. Terharu dengan keprihatinan ketiga-tiga orang anak menyediakan kad buatan sendiri.

Bersyukur kerana dianugerahi seorang suami yang bertanggungjawab. Dia lah suami, dia lah kekasih dan dia lah sahabat paling akrab. Mengimbau kembali kenangan ketika saling mengenali dulu membuatkan saya tercuit hati. Mana tak nya, jalan ceritanya macam cerita kat TV pun ya. Dia sanggup berdrama menggunakan pelbagai cara termasuklah ubat silap mata semata-mata untuk memenangi hati saya.

Pernah saya dipanggil ke bilik pensyarah. Buat suspen saja. Ingatkan ada yang tak kena dengan kerja kursus saya. Rupa-rupanya dia berani menggunakan 'khidmat mentornya iaitu seorang pensyarah di maktab kami semata-mata untuk 'mengempenkan diri nya kepada saya. Menjadi juga caranya itu.
Kami sebenarnya adalah rakan sekelas di maktab dahulu. Dari seorang kawan biasa, dia mula menjadi kawan sedikit 'luar biasa' . Dia tidak menunggu lama untuk melamar saya. Kami bertunang semasa berada di Semester ketiga dan berkahwin semasa di Semester 4. Sewaktu bertunang, saya dapat melihat kesungguhannya mengumpul belanja. Bayangkanlah kami masa tu masih penuntut, dan dia juga ada memberi tahu saya bahawa dia tidak mahu menyusahkan keluarganya untuk menyediakan keperluan perkahwinan kami. Dia mahu usaha sendiri! Itu tekad nya.
Apa yang ditekadkannya memang telah direalisasikannya. Tanpa menggunakan sesen pun wang daripada keluarganya, dia tetap mampu menyediakan wang hantaran dan sebagainya. Kesungguhannya amat mengharukan saya.

Kini, alhamdulillah saya masih nampak kesungguhan yang ada itu. Saya sentiasa berdoa kepada Tuhan, mudahan ikatan perkahwinan yang mulia dan suci ini akan terus diberkati.

2 comments:

Anonymous said...

Selamat selamat selamat ya kak norakus. Moga berkekalan bahagianya hidup kak noras dan suami.

Anonymous said...

askum?

Happy anniversary...
semoga berkekalan dunia dan akhirat..