Saturday, February 21, 2009

Anda Seorang Ketua Yang Baik?



Ketua ni luas skopnya. Cuba kecil kan sedikit tentang skop ketua ni. Saya mahu lebih menjurus kepada ketua pentadbiran, dari pentadiran di pejabat, di sekolah, di Jabatan-jabatan dan paling top sekali mungkin ketua kerajaan.

Adakah anda merasakan diri anda layak untuk dilabelkan sebagai seorang ketua yang baik? Jika perkara-perkara di bawah ini masih menebal dalam diri anda, maka untuk merasakan dan meletakkan diri anda dalam golongan ketua yang baik, adalah elok anda 'ghentikan!"

1. Suka membuli orang bawahan anda.
Bukan tk pernah berlaku, bukan jarang berlaku , tetapi kerap berlaku. Bila ada kuasa sedikit, mula lah nak mengeluarkan kuku. Cakar sana. cakar sini. Tak boleh tengok pekerja senang sikit , mula perbagai cara nak susahkan pekerja. Konon untuk menambahkan produktiviti atau mencacakkan pencapaian. Ketua semacam ini ada kalanya tak ubah seperti Hitler. Bagi kerja kadang-kadang di luar skop pekerja itu sendiri. Ketua yang jenis ini mana mungkin berfikir tentang beban tugas pekerja di bawah nya. Yang penting di matanya, kerja kena mantap, perlu akur pada arahan, Pencapaian kena tip top, bukan apa, untuk menjaga nama dia sebenarnya. Sikap suka melonggokkan kerja kepada orang bawahan ini yang kadang-kadang di luar bidang seseorang itu, sebenarnya hanya akan menyebabkan graf pencapaian akan menurun. Mana tidak, pekerja sudah hilang fokus, mana satu yang perlu didahulukan dahulu. Bila di luar pengkhususan, mana mungkin seseorang pekerja itu dapat melaksanakannya dengan baik dan berkesan.

2. Tidak mempunyai kemahiran berkomuinikasi.
Seorang ketua yang mempunyai tahap komunikasi yang lemah , akan mengundang suatu iklim kerja yang tidak baik terhadap orang -orang di bawahnya. Bijak macam mana pun dia, berapa digree pun yang dia ada, berapa banyak pangkat dan pingat yang dia adapun, kalau tidak tahu berkomunikasi dengan baik, anda tidak layak untuk meletakkan diri anda sebagai ketua yang baik.

Kelemahan berkomunikasi dengan orang bawahan akan menyebabkan seseorang ketua itu, gagal mewujudkan persekitaran kerja yang baik. Persekitaran kerja yang baik adalah penting dalam menggerakkan pekerja melaksanakan tugasan dengan baik dan cemerlang.

Ketua yang lemah cara berkomunikasi ini biasanya akan suka mengarah. Cara bercakap tidak pernah berlapik. Kurang menghormati dan menghargai pekerja. Suka cakap lepas dan kadang-kadang suka membebel lebih daripada mak nenek! Sikap sebegini sudah tentu akan mengundang rasa meluat di kalangan para pekerja dan tidaklah mustahil nama anda, akan sentiasa meniti di bibir para pekerja anda, bukan untuk dipuji, tapi untuk dijadikan bahan kejiaan dan umpatan.

.....bersambung.

No comments: