Saturday, April 25, 2009

BUANG ANAK.

Mama! Ada kotak!
Iskk terkejut aku bila anak anak perempuanku menjerit menyatakan ada kotak di depan pagar rumahku. Kami sebenarnya baru balik dari membeli-belah. Waktu tu pun dah senja . Anak perempuanku masih tercegat di muka pintu pagar.Ditolak-tolaknya kotak yang betul-betul berada dipintu pagar rumahku. Ada isi! Jerit anak perempuanku lagi.

Aku mula suspen! Dalam kepala aku mula berfikir macam-macam. Tambahan pula baru-baru ni kecoh cerita pasal orang buang anak. Buatnya ada bayi dalam kotak ni kan,siapa tau! Aku dan suami cepat-cepat keluar dari kereta dan menuju ke arah kotak berwarna coklat itu.

Suamiku memegang kotak tersebut. Betul la ada isi. Perlahan-lahan kotak tu dibuka. Alangkah terkejutnya aku apabila melihat ke dalam kotak itu. Hah, ada anak! Bukan 1 tapi 2 ! Kesiannya! Siapa lah yang buang anak kucing depan rumah aku ni?! Ingat rumah aku ni rumah perlindungan haiwan ke? Nasib baik lah hari tak hujan. Kalau hujan, alamatnya basah kuyuplah anak-anak kucing di dalam kotak tu.

Dek kerana kesiankan anak-anak kucing 2 ekor tu, kami bawa masuk ke dalam rumah. Bagi minum susu. Punyalah seronok anak-anakku bila tengok 2 ekor anak kucing baru yang comel tu. Nah, sekarang sudah ada 5 ekor kucing terbuang kat rumah aku ni. Memang dah jadi macam rumah perlindungan lah pulaknya!

No comments: