Saturday, January 24, 2009

MATA YANG MEMANDANG


Rata-rata membicarakan tentang keganasan Israel. Di dada-dada akhbar, di kaca-kaca televisyen, di corong-corong radio, di persidangan-persisan gan besar hinggalah ke persidangan di warung kopi! Semua nya bercakap-cakap dan terus bercakap tentang ganasnya Israel.

Kadang-kadang saya jadi tawar hati untuk melihat itu semua! Bukan kerana kurang keperihatian terhadap kesengsaraan rakyat Palestin, tetapi meluat, marah dan semuanya berbaur hingga mencetuskan rasa yang sukar untuk diterjemahkan.

Menjerit lah kita sehingga kehilangan suara pun, ia hanya seumpama anjing menyalak bukit! Bukit tak runtuh! Tahukah kita, rakyat Palestin hanya mahukan ketenangan dan ruang untuk hidup! Setakat kita duk menjerit-jerit dijalanan, apa ke yang mereka dpt? Siapa nak dengar? Kalau dengar pun, apa yang mampu dibuat? Adakah negara-negara besar dunia itu akan dengar? Adakah tok-tok arab yang maha kaya lagi maha tolol itu akan dengar? Jawapannya TIDAK!

Apa yang rakyat Palestin mahu sekarang adalah kehidupan, keamanan dan hak untuk hidup di tanah air sendiri. Di saat-saat peluru turun bagaikan titis hujan, bantuan makanan dan yang sejenis dengannya adalah perkara kedua. Mereka mahu hidup! Tidak ada gunanya longgokan makan terhidang sedang kepala mereka sedang diacu senapang. Tidak ada gunanya gegak gempita suara-suara mendesak itu dan ini, sedangkan hakikatnya setiap saat rakyat Palestin berdepan dengan maut.

Negara-negara Islam buat apa? Duduk dan tengok! Pembesar-pembesar negara Arab buat apa? Duduk dan mengusap janggut labuh? Teruk dan memang teruk! Negara-negara Islam jika bersatu memang mampu menjahanamkan negara Israel itu! Namun lihat lah sendiri! Apa yang mereka buat. Bersidang, berbincang dan berforum tak sudah-sudah! Anugerah yang Allah kurniakan kepada mereka boleh dijadikan senjata untuk melemahkan Israel dan menyelamatkan Palestin. Namun lihatlah, apa yang pembesar-pembesar Arab buat! Mereka lebih rela bertelagah sesama sendiri. Mereka lebih rela melihat satu demi satu anak-anak kecil Palestin dibungkus kain kapan daripada menggunakan dana yang ada untuk mengekang musuh Palestin.

Dan kita di sini........hanya mampu pungut derma, derma, derma, kemudian menjerit, menjerit dan menjerit di jalanan......ahhhhh!

No comments: