Thursday, July 9, 2009

Cikgu dan bekas murid

Semasa balik dari kuliah, saya duduk-duduk di cafe sementara menunggu suami datang menjemput. Kesian pulak kat suami sebab terpaksa menghantar dan menjemput saya pulang dari kuliah. Budimu kukenang!

Sewaktu duduk-duduk tu, saya didatangi seorang pelajar sekolah sekolah. Pelajar perempuan. Kebetulan pada waktu tu, IPGM Kampus Darulaman ada menganjurkan Hari Pengkisahan Kenegaraan dan menjemput pelajar-pelajar dari sekolah yang berdekatan menghadirinya.

Pelajar perempuan tadi menghampiri dan menegur saya. Setelah dia memperkenalkan diri, barulah saya perasan rupa-rupanya dia adalah bekas student saya semasa di Sekolah Kebangsaan Telaga Mas. Selepas bersalaman, dia membawa beberapa orang pelajar lain menemui saya. Dari jauh saya lihat mereka tersenyum-senyum dan melambai-lambai ke arah saya sambil menjerit Cikgu Azizah! Cikgu Azizah! Terlopong saya melihat gelagat mereka.

Apabila menghampiri saya, masing-masing bertanya, cikgu, masih kenal tak saya? Cikgu masih ingat tak nama saya? Sorang tu sempat berkata, cikgu ni mesti ingat nama saya sebab saya paling nakal dalam kelas. Tersenyum saya dibuatnya. Memang setelah diamati wajah sorang-sorang, saya kembali mengingati mereka semua. Yang paling nakal tu pun saya ingat nama dia, sebab saya selalu cubit dia dan piat dia masa dalam kelas! Tak sangka pulak, dia masih mengingati guru garangnya ni. Memang kat sekolah dulu, saya ni murid-murid panggil cikgu garang yang baik!

Terima kasih kepada semua bekas anak-anak murid yang masih mengenang cikgu nan sorang ni.

No comments: