Sunday, July 12, 2009

Kasarnya!

Hari ni hujan saja, sejak semlm. Pun, alhamdulilah hujan adalah rahmat. Mana taknya jika sebelum ini cuaca sangat panas jadi dengan turunnya hujan ini adalah pelengkap kepada pusingan cuaca, ada kemaraunya dan ada ada hujannya. Maka elakkanlah diri daripada merungut-rungut dengan kejadian Tuhan kerana panas dan hujan itu adalah anugerahNya kepada semua kehidupan di muka bumi ini.

Itu satu hal......
Sebut pasal merungut-rungut ini, aku pun nak merungut juga. Tapi bukan merungut pada ketentuan Tuhan. Cuma merungut untuk meluahkan rasa tak berkenan aku kepada seseorang yang pada aku tidak sepatutnya berbahasa seperti yang selalu digunakannya.

Masuk kuliah, telah 2 kali aku diberi kuliah oleh salah seorang pensyarah di sini. Kuliahnya bagus, cepat faham. Dia juga kulihat seorang yang mempunyai prinsip dan sentiasa patuh pada ketepatan masa. Itu aku puji.

Walau bagaimanapun, ada satu perkara yang 'menyakitkan telingaku' bila dia menyampaikan kuliahnya. Tutur katanya yang kurang murni, kasar dan yang sewaktu dengannya itu membuatkan aku terfikir dan tertanya-tanya sendiri. Adakah itu caranya? Jika ya, teruknya! Mana boleh memanggil pelajar-pelajar yang sebaya dengannya dan ada yang lebih berusia daripadanya dengan panggilan hangpa, hang. Kasar dan kurang tertib rasanya tu. Adalah lebih elok dan lebih manis jika dia memanggil student-studentnya dengan panggilan cikgu-cikgu, atau anda, suadara-saudari atau apa-apa kata panggilan yang lebih murni dan bersopan. Jangan lah pakai redah saja. Setinggi mana pun ilmu kita, kesantunan dan kemurnian bahasa juga perlu diutamakan, terutamanya cara kita memanggil seseorang itu.

No comments: