Sunday, August 23, 2009

Ceteknya kesedaran....

Sebut pasal H1N1 ni, rimas dibuatnya. Ye lah bila nak ke mana-mana sekarang ni kena berhati-hati. Kena pulak pakai topeng tutup hidung dan mulut.

Sebut pasal topeng hidung dan mulut ni, saya nak sentuh sikit pasal tahap pemikiran orang-orang kita ni. Semua orang tahu bahawa H1N1 ni bahaya tetapi ramai yang masih acuh tak acuh dalam mengambil langkah awal untuk mengawal merebaknya H1N1.

Bila benda ni makin menular, depa pakat duk tala kat kerajaan dengan menuduh kerajaan tak bertindak secara proaktif untuk mengekang penularan virus ini. Kerajaan memang mempunyai tanggungjawab nya sendiri dan pada saya kerajaan telah banyak mengambil langkah untuk mengawal keadaan. Cuma yang saya nak sentuh di sini adalah mengenai tanggungjawab kita sendiri dalam mengawal penularan virus ini. Jelas lagi nyata bahawa kita di Malaysia ni masih mengambil mudah mengenai langkah-langkah pengawalan awal.

Tengok saja lah, berapa kerat yang memakai topeng penutup hidung dan muka bila berada di tempat-tempat awam atau tempat yang ramai pengunjung? Masih ramai yang tidak sedar ( ada yang sedar tapi saja buat tk sedar pun ) tentang peri pentingnya pemakaian topeng penutup ini sebagai satu langkah awal untuk menghalang penularan virus ini.

Di Kampus sendiri pun, saya dapat lihat dengan jelas, boleh dihitung dengan jari student-student yang memakai topeng penutup ini. Kenapa? Adakah kerana segan? Adakah susah nak dapatkan topeng penutup itu? Atau adakah kerana silap tak ambik cakna? Kalau kerana sebab pertama tadi, nyata le orang yang berpandangan macam tu kurang cerdik. Apa nak disegankan pakai benda alah tu. Bukannya kita akan nampak macam alien. Kalau kena sebab kedua, tk logik pulak, sebab topeng penutup muka tu mudah didapati. Mana-mana tempat pun ada, cuma jangan pergi cari dekat kedai makan udah le! Sebenarnya, mengapa ramai yang tidak memakai topeng penutup muka dan hidung ini adalah kerana kurangnya kesedaran atau tepunya pengetahuan mereka tentang pentingkan mengambil langkah pengawalan awal.

Jadi nasihat saya kepada semuanya, pakailah topeng penutup muka dan hidung tu. Tambah-tambah masa nak pergi ke bazar Ramadhan tu. Pakai! Jangan tak pakai!

No comments: