Sunday, November 16, 2008

Geram betul lah!

Saya yang menurut perintah!
Isk isk isk meluat betul lah dengan ayat tersebut! Saya ni jarang marah, tapi bila dah mula marah, memang susah nak reda! Macam-macam hal berkaitan dengan pentadbiran sekolah membuatkan marah saya membuak-buak.

Kelemahan saya mungkin kerana diri kurang berkemahiran memprotes secara bersuara. Mungkin kerana asuhan mak ayah saya yang banyak menyerapkan sikap bersabar dalam diri. Saya lebih suka mengambil sikap memprotes secara senyap. Tindakan ini kadang-kadang menjadi bila orang yang kita protes tu tahu bahasa tetapi bila dia jenis tak tahu bahasa atau buat-buat tak tahu bahasa atau dalam erti kata lain buat bebal je, maka protes senyap ini kurang berkesan.


Saya geram bila ada pihak yang cuba untuk menidakkan hak saya. Kenapa harus berprasangka dengan kemampuan orang lain? Jika seseorang itu berhak mendapat haknya, kenapa pihak yang satu lagi perlu mencantaskannya? Saya geram bila hak untuk menyambung belajar pun tersekat gara-gara sikap 'penilai' yang berat sebelah dan mahu menyekat peluang orang lain!

No comments: