Thursday, November 4, 2010

Air oh air.........


Semalam, pagi-pagi lagi kawan sekerja telefon bertanyakan tentang bekalan air di kawasan tempat tinggal saya ok ke tidak. Terkejut juga sebab sebelum keluar rumah tadi, memang air ada. Rupa-rupanya dia baru sahaja mendapat berita bahawa di seluruh Alor Setar bakal menerima gangguan bekalan air selama 3 hari!

Balik ke rumah jiran2 yang berdekatan beritahu air dah tk ada. Tapi alhamdulillah, masuk ke rumah, air masih ada. Agaknya sebab kami guna tangki besar dan 2 pam dipasang atas dan bawah sebelum ni cukup membantu. Jadi kami tak de lah putus air. Alhamdullah. Kesian kat orang lain yang terpaksa berdepan dengan masalah ni.

Bila berdepan dengan situasi ni, teringat masa tinggal di Besut dulu. Lebih kurang 10 tahun yang lalu kedai kami di Besut dimasuki air bah sampai paras lutut. Habis perabot dlm kedai rosak sebab tk sempat nak angkat. Yang menyedihkan juga, bekalan air terputus, eletrik pun sama. Masa ni terpaksa beli air mineral berpuluh botol. Memang tak boleh lupa lah kenangan tu. Maka hari ni, saya rasa bersyukur sangat, sebab dalam orang kelam kabut terputus bekalan ain, saya dan keluarga masig mempunyai bekalan air yg cukup untuk minum, untuk mandi dan untuk mencuci. Alhamdulillah.

No comments: