Thursday, November 11, 2010

Antara anak sendiri dan anak-anak murid..

Hari ni keputusan peperiksaan UPSR diumumkan. Bagi seorang guru, terutamanya yang mengajar Tahun Enam pasti debar di dada melebihi debar pelajar. Sejak mula melapor diri di sekolah pertama dulu , iaitu kira-kira 17 tahun yang lalu, saya telah diamanahkan untuk mengajar tahun enam. Dalam tempoh perkhidmatan saya, tidak pernah setahun pun terlepas dari mengajar di Tahun Enam.
Sebenarnya memang setiap tahun, saya akan diburu rasa gelisah, dada berombak2 kerana berdebar dengan keputusan yang bakal dicapai. Kalau silap hari bulan boleh kena sakit jantung dibuatnya. Bukan apa, tanggungjawab yang dipikul bukan sedikit. Kalau lingkup pencapaian subjek yang kita ajar, maka lingkuplah keseluruhan pencapaian sekolah. Jadi memang setiap tahun berdebar jer lah dibuatnya bila tiba waktu keputusan nak diumumkan.
Dan hari ini, dada saya berganda debarnya. Ini kerana anak kedua saya pun mengambil UPSR. Tapi, entahlah, saya terlalu debarkan anak-anak murid saya sehingga bila ada yang cadangkan saya pergi saja ke sekolah anak yang terletak tidak jauh dari sekolah saya untuk mendapatkan keputusan peperiksaan anak, saya kata, tak apa, saya nak lihat dulu keputusan anak-anak murid saya.
Setelah keputusan dimaklumkan, saya lega kerana peratus subjek yang diajar meningkat hampir menyamai target dan paling lega bila peratus keseluruhan telah meningkat sebanyak 20% berbanding tahun lepas. Namun dalam kelegaan itu, saya sedikit terkilan kerana beberapa orang murid yang rasa saya memang layak mendapat 7A berdasarkan peperiksaan dan ujian yang dijalankan sebelum ni, tup2 mendapat 6A 1B. Menangis teresak2 murid2 tersebut. Dan dalam waktu saya cuba menenangkan perasaan murid-murid saya ini, tiba-tiba anak kedua saya menelefon saya memberitahu dia gagal mendapat 5A, sekadar 4A 1B. Mana nak saya dahulukan. Pujuk anak dan pujuk anak-anak murid.
Melalui telefon, saya memujuk dan menenangkan anak saya. Saya katakan kepadanya, dia dah berusaha sehabis baik dan saya memang nampak peningkatan pencapaiannya sebelum ini. Namun apa nak dikatakan, satu subjek tersasar mendapat B. Saya katakan lagi kepadanya, mama bersyukur dan gembira walaupun Nana mendapat 4A 1B. Mama tahu Nana boleh mencapai keputusan yang lebih baik nanti. Selepas menutup telefon, saya kembali kepada anak-anak murid saya yang masih menangis teresak2.
Saya dan beberapa orang guru menenangkan mereka dan memberi kata nasihat serta perangsang kepada mereka agar mereka sedar bahawa mereka telah mencapai keputusan yang baik sebenarnya. Mereka dah berusaha bersungguh-sungguh dan kami nampak kesungguhan itu. Selepas dipujuk dan diberi perangsang, akhirnya murid-murid harapan tadi kembali tenang dan tak lama selepas tu dah kembali tersenyum!
Begitulah situasi yang dilalui oleh saya dan guru-guru Tahun Enam setiap tahun.

1 comment:

Maya said...

Salam ziarah...tahniah diucapkan buat anak cikgu. Perjalanan anak-anak kita masih panjang.Dengan dorongan yang berterusan...InsyaAllah mereka akan berjaya dunia dan akhirat.