Friday, November 5, 2010

Macam-macam cerita bila ada Pilihanraya ni...

Tinggalkan seketika cerita pasal banjir.
Tukar topik politik pulak. Semlm telah diketahui keputusan pilihanraya di Galas dan Batu Sapi. Tahniah kepada yang menang dan kepada yang kalah, perlulah terima kenyataan walaupun pahit. Biasa lah, adat pertarungan, ada menang, ada kalahnya. Orang yang tidak mampu menerima kekalahan, lain kali jangan masuk gelanggang.

Bila adanya pertandingan macam ni, ada baik dan buruknya.

Tengok la, dulu orang tak tahu pun kt mana GALAS, kat mana Batu Sapi. Bila diadakan medan percaturan politik, baru lah kita tahu wujudnya Galas. Baru lah rumah2 orang asli dikunjungi dengan begitu mesra sekali! Barulah wajah2 orang asli yang berketak2 nya dapat disapa. Agaknya orang2 asli tu pun jadi culak, yelah, sebelum ni, sapa pun tk ambik berat, sapa pun tk pernah bertanya kabar, apatah lagi nak bersalam atau nak bermanis2 wajah dengan mereka.

Lagi satu paling ketara bila berlakunya pilihanraya macam baru2 ni, kewarasan manusia makin menipis. Apa ke badi nya ntah lah. Yang sebelum ni boleh bersembang elok, boleh bersabar dengan macam2 perkara, bila tiba time berkempen, manusia dah jadi kurang waras! Budi bahasa dibuang jauh2 ke kaki langit! Yang terucap di bibir mulut cuma maki hamun, umpat-mengumpat, dan paling memalukan carut-mencarut laju jer keluar daripada mulut. Kupiah kat kepala pun tk ingat dah. Ulamak dan jadi Fulamak! Iskkkk, apa nak jadi dengan orang kita ni? Adakah kita perlu menjadi orang lain bila berkempen? Adakah kita perlu mengorbankan tatasusila dan peradaban semata2 untuk meraih undi?

Sungguh memualkan....memalukan...!

No comments: