Wednesday, May 15, 2013

Hari Marah Sedunia!

Hari ini adalah Hari Marah Sedunia.   Masuk saja kelas 3V, panas dah menyirat2 bila tengok kelas tunggang langgang dengan susunan kerusi nya. Iskkk saya memang tak boleh nak mula mengajar bila keadaan kelas macam tu. Jadi, terpaksa ambil masa sikit utk betul kan balik suasana kelas yang macam apa ntah la.

Masa tu pulak, waktu terakhir. Terpaksa pulak buat pentaksiran sebab tak ada waktu lain lagi dah . Lepas edar kertas pentaksiran, saya menerangkan kepada murid mengenai apa yg perlu mereka jawab. Lebih kurang bagi penerangan supaya mereka dapat jawap.  Bila dah separuh masa, mula lah bunyi bising. Dah la kita ni tak berapa sihat. Tegur, buat lagi. Tegur dan dibuatnya lagi. Mula la hangat nak terkam sorang2. Bila cukup masa, check2 ten gok2 masih ada beberapa orang yang tak siapkan walau pun masa yang sepatutnya dah diberi. Dan yang paling hotnya, bila datang seorang murid ni dengan muka selamba je hulur kertas kosong! Satu benda pun dia tak jawab. Fuhhhhh menyirappp darah dibuatnya. Bila suruh buat, dia boleh buat tak tahu je. Geram punya pasal, kertas soalan nya saya koyakkan! Nah, ambik kau! Tak pernah2 geram macam ni. Mana tak nya, kalau tak tahu buat langsung tu mustahil la sebab dah diberi tahu cara macam mana nak jawab. Pilihan jawapan pun ada, cuma baca dan pilih saja. Ini langsung tak tulis apa2, mana tak menggelegak darah cikgu!

Terkebil2 dia melihat kertas jawapannya dikoyak. Oleh sebab terlalu geram dengan sikap dia  yang malas nak mencuba tu, memang saya langsung tak nak beri muka. Saya suruh dia angkat beg dan balik. KOSONG! Kata saya kepada dia. Kamu tak payah buat apa2 dah lepas ni, markah kamu kosong!

Belum reda gelegak dalam dada, terpaksa pulak hadiri taklimat di Makmal ICT Sekolah. Kata jam 1.20, tunggu2 sampai 1.30 tak mula lagi. Saya dah lah kena pergi kursus pulak pukul 2.00 petang di PPD.  Mendidih lagi darah dibuatnya! Tengok jam dah pukul 1.35, saya terus cakap, saya nak blah! Debammmm tutup pintu makmal! ha ha ha bengkeng sungguh !  

Dengan badan yang tak sihat ni, cepat2 ke PPD untuk hadiri kursus. PPD pun satu hal, buat kursus pun time2 macam ni. Kita ni dgn kelam kabut dan tak sempat nak makan apa pun, teguk air kosong je segelas. Sampai kat PPD, tanya tempat kursus, kena pulak tingkat paling atas. Kena panjat tangga lagi pulak! Aduiiii dah la demam pun masih berbaki ni, lapar lagi kena pulak panjat tangga  yg bertingkat2 utk  ke tempat kursus.  Dalam dewan, rasa macam longlai je badan. Sepatah pun tak terkata apa. Penat punya pasal.

No comments: