Saturday, May 11, 2013

Tolong orang, orang tolong kita

Yakin dan percaya lah, buat baik pasti akan dibalas baik.

Itu lah yang terjadi kepada kami. Sewaktu dalam perjalanan pulang dr Kuantan ke Alor Setar, paip air ke saluran tangki kereta tiba2 pecah. Waktu tu pulak dah hampir malam. Memang sukar nak carik kedai pomen kereta time2 macam tu. Dalam kesukaran tu, tiba2 datang seorang hamba Allah  sudi membantu. Dengan motosikalnya, dia melilau mencari kedai membaiki kereta yg masih buka...tak ada. Melilau lagi dia mencari kedai jual barang ganti di Taiping dan nasib baik masih ada sebuah kedai alat ganti kereta yang masih bukak. Dah nk tutup jugak sebenarnya. Dengan bantuan mekanik kedai alat ganti tu, akhirnya masalah kereta kami dapat diatasi dan kami dapat meneruskan perjalanan setelah hampir 3 jam 'terbantut'

Beberapa hari sebelum kejadian ini, ada sebuah kereta rosak betul2  berhampiran dengan kawasan rumah. Tak ada orang pun tolong tolak kan kereta tu. Jadi, suami terus menghulurkan bantuan dengan menolak  kereta yang rosak itu ke bahu jalan dan membantu pemandu tersebut membaiki keretanya.

Bila teringat balik hak ini, terus suami berkata, tengok.....bila kita tolong orang yg dalam kesusahan, Allah akan  hantar orang untuk tolong kita jugak..... alhamdulillah.

No comments: